Pokud se vám stránky nezobrazují správně, zkuste použít jiný internetový prohlížeč.

Druhý seminář z cyklu Digital Humanities in Early Music Research I

 

Již v červnu proběhne druhý seminář z cyklu věnovaného nejnovějším metodologiím ve výzkumu starší hudby na platformě "Digital humanities". I přes nepředvídatelné okolnosti pokračujeme v celoroční sérii a přesunujeme ji do virtuálního rozhraní. V rámci cyklu se budou moci účastníci seznámit s aktuálně řešenými mezinárodními projekty a osvojit si znalosti potřebné pro vlastní výzkumné cíle, a to od předních světových odborníků v této oblasti. Semináře probíhají v angličtině a účast je zdarma na základě předchozí rezervace.

Po úspěšném prvním semináři, který proběhl v Praze v prostorách Akademického konferenčního centra, Husova 4a, ve dnech 5. a 6. března 2020 a na nějž si můžete přečíst recenzi v nejnovějším čísle časopisu Hudební věda, pokračujeme druhým seminářem tentokrát online.
Druhý seminář proběhne ve čtyřech odpoledních blocích:

  • 22. června 2020 (pondělí) 16-17 h
  • 24. června 2020 (středa) 16-19h15
  • 29. června 2020 (pondělí) 16-17 h
  • 30. června 2020 (úterý) 16-19h15

Poslední seminář tohoto roku bude opět online v průběhu října 2020, o přesných datech konání vás budeme včas informovat. Aktualizovaný program cyklu naleznete zde.

Druhý seminář cyklu je zaměřen na prohloubení znalostí kódování starších notací ve standardu MEI (Music Encoding Initiative) a na databáze hudebního repertoáru.

Pro účast na semináři prosíme o zaslání e-mailu společně na adresu frankova(at)mua.cas.cz a vlhova(at)mua.cas.cz, a to nejpozději do 19. června 2020

Digital Humanities in Early Music Research I: Session II online

Early music databases and encoding

2230 June 2020
Mondays June 22 and 29 always 4–5 p.m.,
Wednesday June 24 at 4–7:15 p.m.
Tuesday June 30 at 4–7:15 p.m.
online sessions via Zoom

Monday 22 June               Presentation I

4–4:45 p.m.
The 'Portuguese Early Music Database'
(Elsa De Luca, CESEM-FCSH, NOVA University of Lisbon, Portugal)

This presentation introduces a large project on Digital Humanities started about ten years ago by Manuel Pedro Ferreira at the NOVA University of Lisbon. The Portuguese Early Music Database (http://pemdatabase.eu/) is a digital library of Iberian (mainly Portuguese) manuscripts with musical notation written before c. 1650. In PEM every manuscript is given in full-color reproduction accompanied by a codicological description. Additionally, the musical contents of all fragments—and a selection of codices with monophonic or polyphonic music as well—are fully indexed. Crucially, plainchant in PEM is indexed following the Cantus Index system (http://cantusindex.org/) and, as such, the PEM Database is connected to other international medieval music databases by means of unique Cantus ID numbers. I will discuss the search capabilities of PEM, its contents, and all the challenges related to the development and implementation of such a unique project in early music.

discussion

 

Wednesday 24 June         Workshop I

4–7:15 p.m. (5:30–5:45 p.m. break)
Introduction to MEI
General introduction to MEI (Music Encoding Initiative) and the elements and attributes of the Neumes and Mensural modules.

 

Monday 29 June               Presentation II

4–4:45 p.m.
MEI for Encoding Mensural Music – A Survey
(Martha E. Thomae, McGill University, Montréal, Canada)

A peculiarity of mensural notation is the context-dependent nature of the duration of the notes. Mensural pieces are commonly written in separate parts, a layout that does not allow us to visualize the vertical sonorities and appreciate the polyphonic texture of the piece. Although many mensural pieces are encoded in symbolic formats (e.g., MusicXML and MIDI), these files tend to encode the modern transcription of the piece rather than its original (mensural) values. MEI, instead, allows encoding mensural music in the original notation through its Mensural Module. This presentation showcases some projects that have worked on encoding mensural music in MEI. The common goal of these projects is to present the mensural pieces as scores in the original notation. The MEI representation allows visualizing the vertical sonorities (which are hindered by the separate-parts layout of the original sources) while still maintaining the notation of the sources, thus avoiding to lose some important details of the notation in modern transcriptions.

discussion

 

Tuesday 30 June    Workshop II

4–7:15 p.m. (5:30–5:45 p.m. break)
Hands-on MEI Encoding
Presentation of MEI encoding for chant and mensural notations from different areas of Western Europe. Followed by an open discussion of coding examples of the Jistebnický kancionál manuscript.